Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, September 16, 2008

Kenangan...

Setiap insan yang hidup di muka bumi nih sure ada KENANGAN kan? ada yang manis, ada yang pahit... bila dah bertahun2 sesuatu kejadian tuh berlaku, ia dianggap kenangan, kalau yg manis tu kita tentu nak kenang sampai bila2.. tp kalau yang pahit tuh, kita nak lupakan je... tp, boleh kah kita lupakannya?? bohong kalau ada org kata dia boleh lupakan sesuatu kenangan dlm hidup dia... kalau iye pun, tentu berpura-pura je lupakan kenangan tu, tp bila berckp tentang kenangan yg konon dah dilupakan tuh sure ada sikit2 ayat yg ala2 gini 'ah... aku dah lupakan benda tuh, x ingat dah pun'..... hmmm... xke maknanya tu dia masih ingat lg kisah tuh walaupun x secara details dah kan?? hehhehehheeh..... cukup lah intro untuk kisah hari ni.... hehheheh.. (cam dlm tv pulak..)


Bagi aku, kita ni x patut lupakan kenangan dlm hidup kita walaupun kenangan tu pahit.. Kenapa? sbbnya, kalau kenangan yg manis tuh, boleh membuatkan kita tersenyum walaupun hati sedang gundah gulana... kenangan yg pahit pulak akan dijadikan pengajaran berguna untuk langkah2 hidup kita seharian.. x guna pun kalau kita terus terusan nak menangisi benda yg dah berlaku tuh, kita perlu amik benda tu sbg sesuatu yang positive dan jadikan ianya panduan agar benda yg sama tidak akan berulang.... jika kenangan itu melibatkan hati dan perasaan insan lain, cara yang mudah dan selamat ialah, mohon maaf seikhlas hati dgn insan itu.. buang yg keruh ambil yg jernih... insyaallah, kesalahan kedua2 pihak boleh dimaafkan.. hidup bertambah tenang dan hati bertambah gembira.... hmmm... aku juga pernah menyakiti hati seseorang.. kejadian ini dah berlaku hampir 11 tahun... puncanya salah faham dan menjadikan bara yg terpendam di dalam hati... xperlu la aku cite detail ape yg berlaku dulu tu kan, tp baru2 ini, aku berpeluang untuk bercakap dgn insan itu.. aku tidak menyangka yg dia masih menyimpan satu tanda tanya yg aku tinggalkan cukup lama utk dirinya... dan hari itu, terungkailah tanda tanya tersebut.. dan terjawaplah segala persoalan yg sekian lama bermain di benak fikirannya.. aku tahu aku salah... dan dia pun bersalah jugak.. dua2 salah.. dan aku mintak maaf dgn sesungguh hati dan alhamdulillah, dia maafkan aku... terima kasih.. dan aku masih tidak menyangka yg dia masih menyimpan semua barang yg aku pernah hadiahkan kepadanya dan gambar aku masih dlm simpanannya.. walaupun dirinya telah berpunya... sungguh terharu.. hampir2 menitiskan air mata.. betapa aku merasakan diriku terlalu kejam memperlakukan dia sebegitu.. tapi, waktu itu, dua2 masih muda.. masih mentah dlm selok belok hati dan perasaan... xpe la... benda dah berlaku dan masing2 telah berpunya.. masing2 telah bahagia dgn teman sehidup semati yang dimiliki..


Hmmm... itu cite dulu... skg nih, walaupun kami kembali berhubungan, tapi aku berharap dan berdoa agar rumahtangga yg dia bina, dan aku bina sentiasa dilimpahi rahmat dan dilindungi oleh Allah... kami seronok bila bercerita tentang kenangan yg pernah dilalui bersama.... bila tercerita kenangan yg pahit, ade saja pertelingkahan kecil yg berlaku.. iye la... hampir 11 tahun menyimpan dendam (erkk!!! dendam ke??) tapi.. itu lah kenangan... kenangan yg bisa membuatkan diriku tersenyum dan bisa membuatkan mood aku seharian x menentu.... hehehehehheheh..... aku amat hargai kenangan yg aku miliki.... dgn kenangan juga boleh mematangkan diriku.... dan aku amat bersyukur yg satu masa dahulu, aku pernah 'memiliki' hati seseorang itu... dia sungguh ikhlas dan jujur dalam perhubungan dahulu tapi, Tuhan itu Maha Mengetahui... mungkin telah ditakdirkan aku dgn dirinya tiada jodoh, maka terpisahlah dua hati... mungkin cara perpisahan itu yg membuatkan hampir 11 tahun kami masih saling mengingati dan saling merindu.... hmmm...


Apa Kata Hati?~ dihatiku tetap sygku yg bertakhta......

1 comment:

Jumie Samsudin said...

wehs ampa!! buat la perenggan senang nak baca