Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, September 25, 2008

Kalau Kita.....

Kalau Kita x suka orang tipu kita, kita jangan tipu orang...
Kalau Kita x suka orang bermuka-muka dgn kita, kita jgn bermuka2 ngan org......
Kalau Kita x suka orang marah kita, kita jgn marah orang.....
Kalau Kita x suka pasangan kita curang, kita jangan curang...
Kalau Kita x suka apa2 pun, kita jgn apa2 pun kat orang lain....
Kalau Kita x suka menangis, kita jgn sesekali kasik org lain nangis sbb kita.....
(dan byk lg 'Kalau Kita' dan 'kita jangan'....... )


Hmmm... pagi ni aku xde mood sgt.... dan macam2 yg bermain di fikiran aku... dan sbb itulah timbulnye perkataan 'Kalau Kita' pagi nih.... Tp ye lah kan, kalau la kita x suka sesuatu yg dilakukan oleh seseorang, kita pun jangan la buat mcm tu kan... contohnya, bab marah... Kalau kita ni suka marah orang, boleh x letakkan diri kita kat tempat org yg kene marah tu... suka x kalau orang marah kita?? kalau benda besar tu lain la... tp still kene berpada2 nak marah pun kan... tp kalau benda kecik2 nih, kalau boleh xyah la nak bazirkan suara dan air liur sbb nak marah org tuh... tambah2 skg nih dlm bulan ramadhan... lg la kene bersabar... Aku pun suka jugak marah2... tapi tgk jugak pada kesalahan... kalau yang boleh dimaafkan, aku xde hal sgt... tp kalau kesalahan yang boleh mentensionkan aku, hmmm... tgk je la ape nak jadi... kalau aku diam tuh maknanya aku tgh tenteramkan diri aku... tp kalau aku bersuara tuh alamatnya selagi aku x puas hati selagi tu aku akan marah.... kadang2 aku terpk jugak, bila la aku boleh nak latih diri aku jadi tenang selalu.... bukannye aku x pernah bertenang, tp aku nye baran tu masih ada... dan yg pasti, baran aku nih dah byk sgt menyurut dah... dah x seperti dulu... mungkin sbb umo pun dah meningkat kot... hehehheheh...


Kadang2 jugak, bukan org yg kene marah aje cuak ngan org yg dok marah tuh.... orang lain yg x kene mengena ngan kes tu pun akan terasa geram jugak... sbbnye, bila seseorng yg sedang marah tuh berpot pet pot pet, akan mengundang satu situasi yang tegang penuh ngan kata2 yang agak keras dan intonasi suara yg agak tinggi.... yg ni pun satu lg yg membuatkan aku tension... Tapi, ape2 pun, aku sedang dan akan terus terusan melatih diri aku untuk mengawal emosi... jgn terlalu marah.... sbb marah ni x bagus untuk kesihatan dan kecantikkan... bila kita suka marah, kita akan kerut2kan muka dgn pelbagai mimik muka dan ini akan mengakibatkan muka akan nampak cepat tua dari usia... Hmmm... panjang pulak cite psl marah nih... adakah aku tgh marah??? adakah aku tgh tension??? hmmm..... agaknye la kot.....


Dan ini pun salah satu cara untuk meredakan kemarahan aku.... bila aku marah, aku akan menulis... selalunya, aku akan tulis atas kertas.. aku akan luahkan segala2nya dlm tuh seolah2 aku sedang marahkan 'subjek' yg aku marah tuh then, aku akan koyakkan kertas tuh dan buang.... teknik ni aku slalu apply kalau aku marah syg aku tuh... sbbnye, aku xkan marah direct dpn dia sbb nanti akan terjadi perbalahan yang panjang berjela... dan aku x suka nak bergaduh even kat umah pun sbb sure jiran2 dgr... hmmm... x best nyer... kisah umahtangga bukan untuk diperdengarkan kat jiran2 kan... lgpun, mcm mana kita marah pasangan kita, dia tu tetap suami/isteri kita kan... mcm mana marah pun, kite tetap kene jaga maruah pasangan kita... tambah2 kalau yg kita dok marah tuh suami kite... lg la kene jaga maruah dia... itu dulu la... skg nih, kalau aku marah kat syg aku, aku akan ckp satu atau dua ayat/reason yg membuatkan aku marah, then, aku akan masuk bilik dan x bercakap2 smpi la marah aku tu reda... kalau dua hari pun dua hari la... setakat nih paling lama pun sehari semalam jer aku x bercakap ngan syg aku... tu kira marah betul la tuh.... hehehheheh... kalau marah2 manja tuh 15 minit je x ckp.. pastu ok la... dah bergurau senda balik.... huhhuhuhu.... bak kata P. Ramlee 'sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri'... xyah la nak marah lebih2... p balik pun kite akan bersua muka dan tido sekatil jugak ngan pasangan kita kan... bakpe nak marah2... x baik... nanti Tuhan yang marah kita balik... Nauzubillah...


Bohonglah kalau ada suami/isteri yang mengaku umahtangga dorang x pernah ada pertelingkahan... sikit sebanyak tetap ada.. yang penting, suami dan isteri kene lah bijak menangani situasi.. kalau aku, bila aku marah, syg aku akan diam jer... dan bila dia marah, aku pulak akan diam sampailah dia abihkan leterannya... walaupun aku merasakan apa yg dimarahi oleh syg aku tu salah dan x tepat faktanya, tp aku biarkan dulu.. biarkan dia abihkan luahan kemarahan dia then, baru aku akan betulkan fakta2 dia yg salah tuh.... mcm tu jugak dia.... dan Alhamdulillah, teknik ni amat berkesan digunakan... dan tidak akan berlanjutan kemarahan tuh..... tp kadang2 tuh, bila difikirkan balik, pertelingkahan kecil mcm ni la yg membuatkan umahtangga makin berseri... ye la, kalau baik jer, asyik hepi jer, xde la cabaran kan... kalau ada gaduh2 kecik nih, sekurang2nya kita akan rasa yang pasangan kita ambil berat akan kita dan sygkan kita... kalau dia x marah maknanya dia x pedulikan kita.... huhuhuhuhuhu.... ntah la... mcm2 ada...... inilah asam garam umahtangga....


(sebenarnya, asal tercetusnya entry nih ialah sbb aku bengang ngan penunggung motosikal yang tidak menggunakan laluan motosikal yang telah disediakan untuk mereka. Dok syok jugak kacau laluan kereta.. kalau kene langgar cane?? sape yg susah??? tp isi entry aku nih dah mcm cite lain pulak kan??? panjang lak tuh huraian contoh aku... huhuhuhuhuhu... layan jer la yeh... Mcm xde kene mengena je ngan topik asal kan... huhuhuhu... )



Apa Kata Hati?~ Alhamdulillah.... umahtanggaku bahagia... Semoga Tuhan merahmati dan melindungi umahtanggaku dari anasir2 yg durjana... Aminnn... huhuhuhuhu....

4 comments:

ceklala said...

hg ni mmg ske tulih pjg2 kan...
hohoho... jenuh baca taw!

Ju-Dzahir_Amanda said...

hehehehheheh.... tu la kan... sbnr nye topic lain, tp cite lain... huhuhuhuhu....

Jumie Samsudin said...

Kami membaca dengan penuh emosi, sekali sebab kelandan motorsikal yang tidak berguna. HAHAHA...

Tapi baguih la. Inspirasi tu. WAhahahahaha

Ju-Dzahir_Amanda said...

hehehheheheh....