Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Friday, September 5, 2008

Imaginasi + Berangan = PERASAN

sure korang tertanya2 apa la makna entry aku kali ni kan??? hehehehhehe.... saja la nak share pengalaman yang aku lalui hari2 melayan karenah student, staf, bos-bos, kengkawan dan semua-semua di sekeliling aku la...
Aku ni bukanlah dari sepisis yang busuk hati, dengki dan iri hati ngan kelebihan dan kemewahan atau yang seumpama dgnnya.. tapi bohong jugak kalau aku katakan xde langsung sifat tu kan.... aku ni pun manusia biasa... for sure ada jugak kelemahan2 tu... tapi, dengki2 dan iri hati aku pun, xde la smpi nak rosakkan jiwa dan akhlak aku... xde la aku dengki yg negative... aku ni, kalau dengki pun, aku akan berazam balik yg aku akan jadi macam tu jugak... contohnya, kakak aku leh beli banglo tiga pat bijik, aku pun nak jugak... aku pun berazam yg aku nak dapatkan jugak banglo walaupun hanya sebijik!!.. hmmm... gitu la.. aku ni jadikan benda yang menimbulkan rasa dengki / iri hati kat sesapa pun tu sebagai satu benda yg positif.. sebagai salah satu target aku... yg ni aku rasa x salah...
Tapi, apa yg jadi salah tu, kalau kita ni mendengki dgn org lain, tapi kita nak jatuhkan / jahanamkan org tu... oh.. no no no no... yg ni x boleh.... sgt x boleh... tapi, lain org lain makna tersurat dan tersirat di hati dorang kan... ini kerana, ada jugak org2 di sekeliling aku nih yg jenis camni... jenis yg x leh tgk org lain senang... jenis yg x boleh tgk org lain lebih dari dia... org yg mcm ni kan, dia x kan senang idop dia kalau x susahkan org lain... contohnye, ada sorang kawan aku nih (kawan A), dia ni seorg yg sgt lembut dan x pernah pun nak sakitkan ati sesapa (sepanjang aku mengenalinya lah)... tapi ada sorang lg kawan nih (kawan B), dia ni jenis yg memang x boleh dibuat kawan... apa saja yang kawan A ni buat, semua dia nak bangkang, nak komplen... smpikan cara ikat tudung si kawan A ni pun dia nak komplen kata x cantik!!! ape kes kan???
Mcm kes baru2 ni, si kawan A nih baru balik dari bercuti ngan suami tercinta.. balik je dari bercuti, si kawan B nih pun sibuk la bertanya itu ini, best ke tempat tu, beli apa, stay hotel mana smpi la soklan kos bercuti tu ditanggung oleh sape?? relevan ke soklan tu?? tapi si kawan A nih, dia ni dah jenis yg jujur dan lurus, cite la kata semua kos ditanggung oleh suami tercinta dia tu... tau2 si kawan B nih, dia pun cite nanti dia pun nak p bercuti ngan bakal suami tercinta dia jugak ke luar negara... x main la dalam negara.. semua kos ditanggung oleh bakal suami tercinta dia.. tau2 dlm dok syok meninggi diri tuh, dia terlepas ckp yg dia pun kluarkan duit almost RM1,000 untuk tanggung kos percutian ni!!!! haaaaaaaaaa..... apa kesss?? xke terkena batang idung sendiri?? dah la idung x mancung, kene hempap dek malu ngan perangai sendirik lg!!...
Kalau korang la, apa perasaan bila dah jadi camni?? sure malu kan... malu ngan perangai sendiri... buka pekung di dada sendiri... bagi aku la, buat ape kita ni hidup nak meninggi diri camtu?? konon kita ni sgt mewah, konon kita ni dpt pasangan yg kaya raya, konon kita ni dilayan bagai raja, konon kita ni x main la pakaian pasar malam, konon kita ni lebih segala2nya dari org lain SEDANGKAN KITA NI BIASA2 JE... SEKADAR ADA JE.. baju memang pakai yg branded, tp siam mari.... china mari.... ape kes?? sedang kita dok syok jaja cite yg kita ni mewah dan lebih segala2 tuh, tau2 tembelang kita ni pecah.. mana nak letak muka??? kalau muka tebal cam kain khemah tentera (atau org utara kata kain tarpan).. ha tu lain la... yg ni jenis yg memang x tau malu langsung.. jenis hati kering.. leh wat x tau ja walaupun dah tau org tau dia salah.....
Untuk kengkawan aku dan juga diri aku nih, jgn la dok hidup dalam imaginasi aje.. jgn dok berangan je lebih... tapi realitinya hampeh je... apa la salahnya kalau kita ni jujur pada diri sendiri dan org lain... semua org suka.. x salah pun kalau pakai baju buatan siam, buatan china, asalkan pandai menggayakan dan cantik dipandang mata, org pun puji... senang hati... org pun x pandang serong kat kita.. org pun x bercakap belakang kat kita... hmmm.... pendek kata, biasakan diri jujur pada diri sendiri dan org sekeliling. Jadilah diri kita sendiri, jgn pk nak jadi princess ke, ratu ke ape ke.. jadilah diri anda sendiri... inilah tips untuk sentiasa disenangi org lain...
Apa Kata Hati?~ PADA YANG BERKENAAN, BERHENTILAH HIDUP DALAM IMAGINASI... TEMPUHILAH REALITI KEHIDUPAN.. RODA KEHIDUPAN TIDAK SENTIASA BERADA DI ATAS, IA AKAN TURUN JUGA KEBAWAH.. INGAT2LAH.......

2 comments:

ceklala said...

hurmmm... org mcm gini, kalo kena lenyek ngan pekho pon, tak jadi ape.. tetap nak menang dia jerr...
kesian kan?
sape yg blh ubah kalo diri sendiri tak leh nak ubah?

Ju-Dzahir_Amanda said...

ha... betul... betul sgt tu... berubah la... umo kita ni makin hati makin bertambah... umah kata pergi kubur kata mari... berubahlah....