Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Friday, August 19, 2011

Charlie @ Cali...

Sape tau ape tu Cali? @ Charlie? @ Semut semai?

dan pada sapa2 yg pernah dok asrama sure kenal sgt la ngan si cali nih... beliau nih, kalau hinggap ke kulit maknusia, akan menyebabkan melepuh mcm kene api gitu.. itu baru sentuhan aje... blom dier gigit lg... 

tp masa aku dok asrama dulu, sekali pun aku x pernah kene sentuhan kecundang si cali ni... so, mcm bangga la kan... ok la.. cali x suke kat aku.. best la.. ala.. kalau kene pun setakat semut je kottt... gitu le aku dok ingat dolu2 nih... 

nak dijadikan cite, baru2 nih, dlm bulan posa gak la.. dlm tido, aku terasa pedihhh je kat leher aku nih... makin lama makin pedih... bangun sahur tgk2 mak aihhhh... merah nye leher aku nih... nape nih?? (sbb x pernah kene sentuh ngan si cali nih, so, x tau la cane rupa penangan nye..).. bila mandi, kene air, lg pedih... letak krim (yg masa tangan aku alergic dulu nih), mcm xde kesan je... hinggakan mlm tu, nak tido pun x bleh... rasa bahang panas kat tmpt merah tu... siap aku guna wet tissue lap keliling kesan merah tu... tp still x dpt kurangkan rasa panas tu... then, aku letak minyak gamat... baru bleh tido... 



esok nye tu, aku tunjuk kat member opis, dia kata 'ni kene cali la... '... owh... ye ke... dia soh g klinik.. tp, biasa la aku nih... ade je sifat kemalasan kalau nak g klinik... akhirnya aku pegi jugak.. tp hari yg kelima...  then, Dr kta nape dah lebih dr 3 hari baru jumpa dier?? (dlm kepala dok hairan nape la Dr ni tahu je dah lebih dr 3 hari... huhuhuhu).. then, dier kasik ubat.. sapu, sakit, ngan antibiotik... 

baru kesan2 kesembuhan tu dok nampak, tetiba pagi ni...... 



cali kiss aku kat muka pulakkkkk.... 

Ini sudah lebehhhh!!!  patut aku rasa pedih lain macam je kat bawah mata kanan.. rupa2nya cali kiss.... hampeh tul... siap lah kau mlm ni cali... aku sembur ridsec satu botol besar kasi habih baru kau tahu!! aku dok cari x jumpa, pandai dier nyorok... nak kene nih... 

rasanya musim kot skg nih, ada member aku pun kene jugak.. lg teruk, kene kat mata... owchhh... harapannye, jgn la meninggalkan parut... buruks ooo kalau berparut... 






 Apa Kata Hati?~ cali jahat.. cali jahat... oopps.. aku baca kat internet, bisa si cali ni lebih kuat dari bisa ular tedung... hmmm... patut la sakitttt....

Friday, August 12, 2011

Beberapa Perkara Perlu Dielakkan Semasa Menziarah Jenazah..

Dengan merujuk kepada tajuk di atas, apa yg akan aku karangkan di sini adalah dari apa yang berlaku pada aku satu family baru2 ini.. 

Alhamdulillah dan terima kasih pada org2 kampung, jiran tetangga, adik beradik, sahabat handai arwah bapak aku yg telah hadir dan sedekahkan Al-Fatihah utk arwah.. Doa kalian utk arwah amat dihargai. 

Satu peringatan lembut (gentle reminder) ikhlas dari aku utk para pembaca ialah, jika anda menziarahi jenazah, seboleh2nya elakkan perkara2 berikut:

1)  Jangan dok bersembang/bergosip/bergurau senda semasa menziarah jenazah. sepatutnya, baca la Yaasin atau paling tidak pun baca Al-Fatihah utk arwah... kalau nak bersembang jugak, tunggu lepas keluar dari rumah keluarga arwah baru sembang puas2... 

2)  Utk kawan2 sekolah yang dah lama x jumpa - x perlu la dok mai tanya 'kenai x sapa ni?'... 'hg ingat x aku sapa?'.... tuan2 dan puan2, sila jgan dok ajukan teka teki utk ahli keluarga terdekat arwah kerana dorang xdak masa nak pk sapa anda... lg elok kalau anda terus kenalkan diri anda... kasik intro sikit pun dah ok... 

3)  jgn sesekali dok mai jumpa ahli keluarga terdekat arwah utk berhutang!! walopun anda sgt sgt terdesak tolong lah jgn la dok p jumpa dan mintak nak berhutang!! sangat tidak menghormati perasaan ahli keluarga terdekat arwah.. 

4) dan lain-lain perkara/perbuatan yang sangat tidak molek dilakukan semasa menziarah jenazah... 

Di atas tu merupakan beberapa point yg aku nak highlight aje utk entry kali ni.. yg lain2 point tu korang pk la sendiri sbb aku rasakan yang semua org pun dah tau apa yg patut dan yg tidak patut di lakukan semasa menziarah jenazah. 

Aku nak tekankan kat point 3... Ada la sorang hamba Allah nih, kategori jiran jugak lah.. tp idak le rapat benor... gitu2 aje... semasa arwah masih ada dulu, dan x berapa sihat, seingat aku, si polan ni x pernah pun dtg menjenguk... apatah lg bertanya khabar... kalau ada pun mungkin setahun sekali je kot... tapi......... dua hari selepas arwah selamat dikebumikan, awai pg lg dia dah bertandang ke rumah dan berjumpa dengan bonda ku... dgn tujuan nak meminjam duit.. katanya sesak sgt.. bonda aku yg berhati lembut ni pun kasik la... ratus2 ye.. bkn puluh2 aje... bila aku tanya nape bonda kasik? bonda kata dia x smpi hati nak hampakan harapan org yg sgt2 memerlukan... 

bagi aku, alasan bonda aku tu sgt betul... tidak dpt disangkal lg... tp aku x brapa dpt menerima sbb dia tidak menghormati perasaan sebuah keluarga yang baru kehilangan org yg tersyg... dia sgt pentingkan diri sendiri.. pk kan diri dia ja yg xdak duit tu.. nape tidak meminta bantuan dari keluarga sendiri? sahabat handai sendiri? kalau hg tu mmg sgt rapat pun dgn keluarga arwah, x elok sgt kot hg nak mai berhutang dlm masa baru dua hari arwah meninggal dunia... 

Aku x paham la kenapa ada org yg sgt pendek akal mcm ni... dah la jenis yg suka dok ckp pandai... kata org utara, cakap deraih... tp apa pun xdak... 

Aku harap satu hari nnt, si polan itu terbuka pintu hati utk lebih menghormati perasaan org lain... dan harapan jugak agar kita sendiri pun jgn dok buat perkara2 yg x sepatutnya... 




 Apa Kata Hati?~ rindu bapak... Al-Fatihah...

Thursday, August 4, 2011

cite sahur puasa ke 4...

Alhamdulillah... diam x diam, dah hari ke 4 pun kita berpuasa... syukur, setakat saat dan ketika ni diri ini masih kuat dan sihat menjalankan ibadah berpuasa ini. 

Dan setakat hari ni jugak, aku x pernah missed lg bangun sahur... kul 4 pagi aku akan bangun masak nasi dan panaskan lauk pauk. (ooppss, setakat ni belum masak sendiri lg yer... masih tunjuk2 di gerai lg..). Tetapi, sahur pagi ni, sgt best sbb disediakan oleh suami kesayangan sayer... dia buatkan nasi goreng utk sahur.. aku terjaga kul 5 pagi dan terkocoh2 bangun. Dok heran la nape alarm aku x bunyi pulak kul 4 td... tgk kat sebelah, syg aku xde pulak... tau2 dia dtg dan kata dia yg padam alarm tu.. sbb tgk aku tido lena sgt.. dia kesian.. so, dia la buatkan nasi goreng... 

owhhh... sungguh tacinggg... terharu gitu... hehehhe.. so, bersahur la kami dgn nasi goreng kampung versi Mr Syg aku.... 

Alhamdulillah.. kenyang sudah... hmm... ape pulak juadah utk berbuka hari ni ye???  




 Apa Kata Hati?~ harap2 dpt puasa penuh tahun ni..... aminnn...

Wednesday, August 3, 2011

Al-Fatihah....

Pada tanggal 25 Julai 2011 yang lalu, tepat jam 3.05 petang, bapak tersayang telah pergi meninggalkan dunia ini dalam keadaan yang tenang.. Al-Fatihah utk arwah bapak... 

Alhamdulillah, setelah seminggu berlalu, aku dapat menerima kenyataan ini walaupun terasa sgt kehilangan. Kami semua merelakan pemergian arwah kerana kesemua anak2 dan cucu arwah ada di sekeliling arwah membaca Yasin sehingga lah arwah menghembuskan nafas terakhir. 








 Apa Kata Hati?~ semoga tenang di sana dan ditempatkan bersama org2 yg beriman.. aminnn... sayangggg bapak sgt2...