Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, April 14, 2009

Apa Masalah Sebenarnye???


(gambar hanyalah hiasan semata2...)

Hari ni, aku nak cite psl kesedaran sivik penghuni2 rumah 'sarang burung' terutamanya flat/apartment kos rendah dan sederhana. bagi korang2 yg pernah atau sedang tinggal di rumah2 mcm ni, tentu selalu tertension ngan perangai penghuni2 nye kan???

Aku pun sbnrnya tension la ni yg membolehkan aku tulis entry nih... Tension ngan perangai penghuni2 rumah mcm ni dari segi kebersihan.. Depa2 nih, suka main campak ja sampah kluar dari tingkap rumah mereka tanpa memikirkan kete sape yg parking kat bawah tu... xkan la depa2 ni xdak tong sampah kot dlm umah?? paling kurang plastik beli barang tu sangkut kat tingkap khas utk sampah... campak je la sampah dlm plastik tu... xde la memusnahkan keindahan alam... ini x, segala mak nenek depa campak... puntung rokok, cuwing gam, tisu... pampers pun ada.... adoyaiii....

Kadang2 bila balik keje terawal dari biasa, aku parking la tepi bangunan, dan esok pagi nye, sah2 aku akan kene buang segala mcm sampah yg dicampakkan jatuh atas kete aku... eeeeeee... geram rasanya... xde kesedaran sivik langsung...

Ada sekali tu, masa aku ngan syg aku tgh tunggu lif, kami dok terdengar la geng2 mesyuarat pintu tgh sembang2.. tingkat bape x sure la.. tetiba dicampak nya botol air ke bawah betul2 dpn lif... terus syg aku jerit dgn kuatnye 'adooooiiii!!!! sapa yg baling botol ni?? kene kepala tau dak??'... tetiba keadaan yg tadi hiruk pikuk ngan suara2 bermesyuarat petang terus lengang... senyap sunyi.... masing2 terdiam konon2 xdak apa yg berlaku.... aku tercengang ja... pastu tergelak bila masuk lif... sbnrnya, x kene kepala syg aku pun... dia saja ja wat camtu... supaya depa tu terasa bersalah dok campak2 ja sampah kebawah kan... start dari hari tu, aku dah jarang sgt dah nampak botol2 yg tercampak dpn lif tu... sampah2 ringan ada la... tp at least, depa dah takut gak la nak buang benda yg boleh memudaratkan org lain kan...


Apa Kata Hati?~ jaga la kebersihan alam sekitar... xkene kluarkan duit pun...

4 comments:

kuIna said...

aku dh terkena... buang sampah merata.. bahan berbahaya lak tu.. report kat alam sekitar ha...

CS @ Mama AA's said...

dulu ada gak waktu p umah saudara, sampai naik lif pun die pesan jgn sandar2,tkut ada yg kenceng dlm tu huhu sgt kotor....

Pujangga Asmara said...

Huishhh.. Kena Pampers Tu Yang Geli Tuh.. Eeee... Najis..

P/S:Kalau Saya Jumpa Sesapa Yang Buang Sampah Macam Suami Akak Kena Tu Kat Rumah Saya Ni, Saya Lempar Orang Tu Pulak Kebawah.. Kakaka..

Ju-Dzahir_Amanda said...

Kuina: report jgn x report.. jgn bagi muka kat owg camnih...
Syareena: wahh.. itu tahap kotor gilos tuh... siap kencing dlm lif lg... sib baik tmpt sy x seteruk tu lg...
PA: Ganas nye nak lempar owg tu pulak... tp ok gak tu kan...