Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, December 10, 2008

Cite Hari Raya Korban [1]


Gambar 1-3 : Watak utama pada hari raya korban tahun ini.. Cik Lembu...

Gambar 4-5 : Acara akad dan wakil oleh saudara abg aku dan tok imam @ tukang sembelih korban.

Gambar 6 : Acara merebahkan cik lembu..

Gambar 7 - 9 : Acara melapah cik lembu..

Gambar 10 : Tempat kejadian tumpah darah..

Gambar 11-13 & 15-16 : Acara melapah cik lembu lagi..

Gambar 14 : Cik Tonah (anak sedara ku) amat tertarik dan amat khusyuk sekali melihat cik lembu yg telah dilapah..

Gambar 17 - 20 : Gambar saat melapah isi perut cik lembu...

Gambar 21 - 22 : Gambar hero pada hari tersebut...

Gambar 23 - 25 : Acara menimbang daging cik lembu tersebut untuk di bahagi2kan kepada jiran tetangga...

Pada petangnya, aku telah ditugaskan untuk memasak untuk family members yg bertungkus lumus bergotong royong dlm acara korban ini, dan semasa memotong daging, anak sedara aku bertanya 'ju-are (nama panggilan manja aku), kita dok potong daging nih, dia rasa sakit x??' pastu jawab adik aku, 'mana dia nak rasa sakit dah, dia dah hepi kat syurga nun...'...


Apa Kata Hati?~ first time aku melihat proses ini seumur hidupku.. tp kat acara menyembelih tuh aku x sampai hati nak tgk.... tapi tok imam tu ckp, 'sebelum darah lembu tu menitis mencecah ke tanah, darah tu dah sampai ke syurga...'.. subhanallah.....

2 comments:

Yunus Badawi said...

Ju raya kat mana tahun ni?

Ju-Dzahir_Amanda said...

raya kat umah mak, kat parit buntar