Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, October 14, 2009

Makanan zaman darurat...

Ini la ghope pisang abu... sesekali aku teringat pulak satu menu yg sgt dilisyes semasa zaman darurat.. selain dari ubi kayu rebus cicah kelapa parut..

Aku mengimbas kembali semasa zaman kanak2 ku, semasa tu rajin lg dok balik kpg kat Selama, Perak nun.. semasa tu jugak tokwan masih ada lagi.. tok pun ada lg.. masa tu kat rumah lama dorang lg... masa tu kenduri pak uda ataupun mak su aku.. bila dah waktu petang, ramai2 kami lepak kat umah tokwan.. masa tu tok suka masak guna dapur kayu.. walaupun dapur gas ada, tp dia lg syok masak guna dapur kayu..

bila dah abih masak, kan ada bara lg, terus dorang semua soh aku letakkan pisang abu yg separuh masak dlm bara tu.. pastu agak2 dah masak, terus kluarkan dari bara dan boleh dimakan... memula aku mcm hairan2 jugak la.. sedap ke menu ni? sekali rasa... perrrgggghhhhh sedappppp.... kan pisang abu tu rasa cam ada sikit2 masam dan manis.. bila di bakar rupanya lg sedap sbb ianya lembut dan wangi baunyer... tp itu la kali pertama dan terakhir aku makan.. skg ni kan susah.. bila ada bara, pisang lak xde, bila ada pisang, bara pulak xde...

one more thing, dulu boleh dikatakan setiap hujung minggu mak aku, bapak aku, aku ngan adik2 aku akan balik ke kpg.. walaupun dah makan siap2 kat umah, smpi je sana, sure pegi bukak tudung saji cari makanan.. dan selalunyer x pernah mengecewakan.. tok rajin masak.. agaknyer dia dah tau anak cucu dia nak balik, dia akan masak.. dan kalau kami smpi pun dia x sempat masak lg, dia akan masak apa saja yg ada dan kami kene makan jugak jugak.. tok aku tu dia rajin masak.. agaknyer, dia seronok kot tgk anak cucu makan ramai2... hehehhe.. tersengih2 aku bila terkenangkan waktu dolu2... skg ni dah x syok.. dah lain... kenangan tu hanya tinggal kenangan aje...


Apa Kata Hati?~ rindunyer... rindu kat tokwan, rindu kat tok, rindu kat kenangan semasa dulu...

No comments: