Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Monday, October 26, 2009

Bila susah baru teringat Dia..

Antara kita sedar atau tidak, kita sebagai manusia ni sgt hipokrit dan pentingkan diri sendiri.. kebanyakkan nye la... bukan semua... tp peratus 'bukan semua' tu rasanya amat sikit.. Bila kita susah, ditimpa bala atau dugaan, baru kita nak ingat kat Dia.. bersungguh2 menangis meratap merayu mohon diberi pertolongan.. tapi, bila Dia dah tolong, mula la lupa diri.. lupa dah masuk waktu kul bape... org Azan pun wat2 x dgr jer..

Bila dugaan dan cubaan dah berlalu pergi, kita rasa seronok ja... xde pulak rasa nak balas budi Dia.. tapi Dia xde pun nak berdendam.. tapi bila Dia turunkan lagi dugaan dan cubaan atas kita, baru kita mula teringat Dia lagi.. bukannya kita nak amik iktibar bahawa itu adalah satu peringatan pada kita hambaNya ini.. kita ni cuma HAMBA Dia saja... bukan sapa2 pun... kita ni amat kerdil sekali.. tapi kita punya eksyen mengalahkan gunung.. gunung pun boleh runtuh, tapi kita punya ego, goyang pun tidak.. betapa sombongnya kita ni..

Kita lupa... bahawa pangkat, harta, wang ringgit berjuta, nama, anugerah dan mcm2 lagi yang kita terima di dunia ni, tiada apa2 makna pun bagi Dia.. di saat Dia perintahkan kita untuk mengadapnya untuk diadili, saat itu, kita semua sama.. tiada perbezaan walau sebesar zarah.. yang menjadi perbezaan hanyalah amalan kita di dunia ni saja.. kalau kita beramal hanyalah semasa kita susah, cuba fikir2kanlah di mana tempat kita nanti... dapatkah kita meniti titian itu?? atau kecundangkah kita di pertengahan jalan??

Wallahua'lam.. hanya Dia yang tahu di mana tempat kita... dan kita sendiri juga boleh mengagak dimanakah agaknya tempat kita nanti....


Apa Kata Hati?~ bukan peringatan utk anda sahaja, tp aku juga.... kadang2 aku juga terlupa dan alpa dgn keseronokkan dunia... sama2lah kita ingat mengingati....

No comments: