Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Monday, October 6, 2008

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI....

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI, MAAF ZAHIR BATIN KEPADA SEMUA KENGKAWAN YANG MENJENGUK2 BLOG AKU NIH..... harap dimaafkan andai ada tersalah silap sepanjang perkenalan kan.....


hmmm... lama aku x hapdet blog aku nih.... bz la katakan..... bz ape pun aku x tau... yg aku tau lg seminggu nak raya tuh aku dah xde mood nak keje apatah lg nak hapdet blog.... hahahhahah......


Kesah raya aku bermula begini..... satu hari sebelum raya tu la aku amat bz tahap impak maksima vs rempit.... huhuhuhuhu.... lepas abih keje kul 1 tuh, (tp aku dah chow awal, kul 12.30 aku dah chow...) terus ke pasaraya beli persiapan utk raya... beli baju raya utk aku, utk syg aku dan jugak utk anak sedara aku yg sorang tuh.... (dah umo 19 tawon dah, tp masih manja... sms aku soh beli baju raya ngan sandal...) cadangan awal tuh, lepas shopping terus nak balik ke Alor Setar (tawon nih turn sana dulu daaa....) tp lepas abih shopping tgk2 jam dah kul 6 petang.... then, aku ckp kat syg aku, kite berbuka dulu la... berbuka kat tesco jer... sbb kedai lain semua dah tutup.... lepas berbuka jer, terus balik umah nak packing baju2, kueh raya n mcm2 lg utk balik kpg... dlm kul 10 camtu baru bertolak dari umah aku nak balik ke alor setar.... aku yg drive sbb syg aku sakit kepala.. kene ujan kan.. so, ok jer....

atas highway tuh, aku tgk syg aku dah tertido, aku tekan ajer la.... kalau kata mlm2 ada speed trap, sure aku dah kene... huhuhuhuhu... kete byk sgt kat highway... agaknya ramai jugak yg balik mlm raya... tp selepas exit sg petani, kete dah berkurangan dah... aku teruskan perjalanan sambil mendengar lagu2 raya kat radio... tetiba, lepas skett dari hentian sebelah gurun, hujan turun maha lebat dgn tidak ada tanda2 titis2 hujan sebelum tuh.... aku panic.... smpi cari wiper x jumpa.... dah la tgh laju giler time tuh.... aku berpandukan kete dpn aku jer... yg sama2 laju td tuh.. dia brek panjang... aku pun brek jugak la blkg dia... rupa2nya, dah 6 bijik kete dpn aku dah xciden.... berderet2 6 bijik kete dah melanggar dan dilanggar... mesti cam aku gak td kan... dok tgh syok layan driving laju tetiba jer hujan turun lebat gilerr smpi x nampak jalan.. dah la tgh malam... sib baik la Tuhan melindungi aku... xde apa2 kejadian buruk berlaku... lepas tuh je, aku terus drive kete ngan berhemah.. 80 km/j jerr... hehheheheh... pastu kene dgr la leteran syg aku kejap... dia kata pantang dia terlelap jap, sure aku tekan giler2 kete... hehehheheh... bukan ape, x sedar la tertekan minyak banyak.. tu sbb kete laju... hehehhe alasannnn....


smpi je kat umah MIL aku jam menunjukkan kul 12 tghmalam... hujan masih lebat... cane nih? barang byk... nak kene jalan skett baru smpi umah MIL.... last2 syg aku kene ulang dua kali la... cian dia kebasahan kene ujan.... selesai mengangkut barang2 semua, aku terus ke dapur... sib baik la abg ipar aku dah tolong rebuskan tulang utk dibuat sup... aku dah pesan soh dia tolong beli tulang rusuk lembu sbb aku nak buat bihun sup.... elok lah dia dah tolong rebus, aku sambung buat sup je la.... siap semua tgk jam dah kul 2 pagi... terus aku tido... esok pagi nye, kul 6 aku dah bangun, panaskan sup, celur bihun dan bahan2 lain... lepas siap buat bihun sup tuh, aku g iron baju pulak, lepas tuh siap2kan letak kueh dlm bekas, potong ketupat baru la aku g mandi... kiranya aku la yg last skali mandi... dah aku sorang jer menantu pompuan yg ada raya kali nih... MIL aku pulak x sihat, so, dia x byk ke dapur.. dia harapkan aku je la... sib baik la menantu dia nih cekap kat dapur... hehehhehe... ampu diri sendiri la pulak... huhuhuhuhu....


Lepas dah siap2, aku dah beraya ngan MIL, BIL dan syg aku, terus ke kubur FIL aku pulak.... then, ke umah BIL aku yg sulung... pastu balik umah MIL dan aku sambung makan ketupat... hehehhehe... sib baik la x ramai sgt bebudak yg dtg.. x la aku letih sgt nak melayan, nak bancuh air, nak sediakan itu ini... dah la aku sengsorang jer.... ptg tuh, BIL aku ajak semua org pegi ke umah SIL aku kat Pendang... tp syg aku kata kami berdua x leh pegi, nak pegi raya umah kawan aku... (sape la kawan aku?? ) tu cuma alasan jer, sbb syg aku malas nak pegi raya ramai2... bising dia rimas katanya... huhuhuhu... then, kami pun kluar la jugak, tp pusing2 kat alor setar jer... pastu dlm kul 8 camtu, balik umah semula....


pagi raya kedua, awal2 pagi aku bangun, jenguk dapur tgk apa yg ada utk sarapan... bihun sup aku dah selesai... licin... tinggal skett je lg dlm semangkuk dua jer.... pastu aku masak nasik, buat sambal telur ngan goreng ikan gelama masam dan siap jer masak, terus aku g mandi... siap2 dan nak balik umah mak aku pulak.... kami bertolak dlm kul 11 pagi.. singgah umah SIL aku sbb suami dia x sihat.. lepas tuh terus balik umah mak aku... smpi jer, aku terus menghidangkan utk diri aku dan syg aku laksa yg dimasak oleh kakak aku... laksa marbeles... laksa yg paling best yg aku pernah rasa... hmmm... yummy yummy.. selesai semuanya, tgk tv jap, pastu kluar ke pekan parit buntar nak beli makanan anak2 aku tuh... si abu ngan si pok pok... dah beli makanan, tersinggah pulak kedai cermin mata... check mata syg aku dan dah buat spec dia, terus aku pun tukar spec baru... huhuhuhuhuhu.... esok nye siap... terus balik umah mak aku dan abih la aktiviti utk hari tuh....


pagi raya ketiga, kul 5.30 pagi aku dah bangun, siap2 baju utk syg aku... dia keje pagi... lepas dia pegi keje, aku menyambung pertiduran aku... huhuhuhu... hmm.. pagi tu xde byk aktiviti pun... cuma ptg nye, mak aku ajak balik kpg aku kat Selama, Perak.. mak aku ngan adik2 aku dan kakak aku dah pegi dulu... aku lambat skett sbb nak tunggu syg aku balik keje... kul 3.30 camtu syg aku smpi umah, dia rehat jap then, terus ke Selama.. malang x berbau, mak lang aku xde kat umah la pulak... raya umah sedara lain jer la...


pagi raya ke4, kul 10 lebih, aku ngan syg aku ke umah kawan dia kat teluk air tawar... bukan raya pun... saja lepak kat bengkel kete kawan dorang sorang lg.. niat asal cuma nak tgk bodykit evo III... tau2 terbekenan dan terus transfer ke kete syg aku... sementara tunggu kete siap, aku lepak dulu kat umah member syg aku tu ngan anak ngan wife dia sambil tgk cite industan... huhuhuhu... kul 4 petang baru siap.. terus pegi beraya kat umah kak zie (opismate) dan balik umah... smpi umah, aku makan laksa lg... huhuhuhu.. pastu kakak aku ajak pegi salon rambut yg slalu aku dan adik beradik aku pegi.. katanya nak beli syampu rambut yg kakak aku sorang lg tu pesan.. tau2 kakak aku tuh terus duduk kat kerusi tuh dan nak warnakan rambut... ala..... aku dah risau dah, sbb syg aku ckp nak balik penang mlm tu jugak... tp dah dia nak warnakan jugak, aku pun tunggu je la.. tau2 aku tercall kat syg aku dan mintak izin nak warnakan jugak.. syg aku on jer... aku pun warnakan jugak.. huhuhuhuhu.... kiranya, kedai tu buat rambut aku ngan kakak aku jer... kedai dah tutup... regular customer la katakan.. siap semua kul 11 malam... terus balik umah, aku tgk syg aku dah tunggu kat luar umah... terus aku packing baju2 semua dan terus bertolak balik.... semuanya gara2 syg aku kene keje syif pagi dan petang hari ahad tuh sbb supervisor sorang lg cuti....


Dan hari nih, aku pun dah keje.... tp mcm xde mood lagi la nak wat keje... ye la.. dah lama cuti kan.. kira hari ni hari utk warming up je la... esok baru mula bekerja bersungguh2... dah la mula minggu dpn aku dah semakin sibuk.. weekend minggu dpn dah ikut boss aku ader meeting kat cameron highland, minggu selepas tu pulak nak ke kelantan ada kursus, minggu selepas tu lg kemungkinan besar ada seminar kat parkroyal penang... huh... bz benor aku nih... ni semua APEX punya psl la nih....


Rumusannya, raya tahun ni ok... tp x brapa best sbb kene beraya kat alor setar dulu... huhuhuhuhu... dan gambar raya pun xde.... hehehhehe.... tp apa2 pun.. raya tetap raya.... Selamat Hari Raya.....


Apa Kata Hati?~ hmmm... raya umah mak sendiri jugak best kan????

No comments: