Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Friday, September 21, 2012

Pengalaman Melahirkan.... part 1

ok... entry kali ni aku byr hutang dulu la ye.... entry kali ni nak menceritakan pengalaman aku bersalin buat pertama tama kalinyer dlm sejarah hidup aku...

Aku bersalin pada minggu ke 38... minggu tu aku mmg dok pulun settlekan keje mana patut sbb next week tu aku nak start bercuti.. kononnye nak cuti awai seminggu la.. nak relax2 menantikan saat melahirkan.. ye la.. kene pulak time2 dh meleret sarat gitu keje pun byk pulak yg nak kene siapkan... mmg letih gilers laa... tambahan pulak, lif kat umah tu pulak buat hal... tgh2 sarat gitu aku kene menapak naik tangga ke tingkat 14... fuhhhh... memang dugaan yg sgt mencabar kesabaran... tp nk wat cane? terpaksa la jugak, xkan nak tido kat parking pulak kan??

8 April 2012 - maternity photoshoot.... 2 jam photoshoot untuk kenang2an...

9 April 2012 - anniversary ke 7.... alhamdulillah.. syukur... udah 7 tahun melayari bahtera rumahtangga dgn pelbagai asam garam yg mewarnai kehidupan...

10 April 2012 - dok kat opis pulun wat keje... tp badan mmg rasa letihhhh sesgt... semua org pun blk on time sbb esok tu cuti umum sempena Pertabalan Yang Di Pertuan Agong.. ada la dua tiga org kakak dlm opis ni dok gurau2 katanya aku x dtg keje dh nnt neh.. cuti terus... aku senyum2 aje... dlm hati dok kata 'baby.. nnt dulu, jgn check out lg.. mommy byk keje lg neh'

11 April 2012 - seawal 6 pg aku dh terbangun... (ye la.. awal la tu.. kalau idak time2 cuti gitu sure bgn lambat punyer..).. aku bangun dan duduk di sofa sambil terkedip2 mata sengsowang... sbb aku rasa sakit sgt perut aku neh... sekejap dtg.. sekejap pergi... aku dh suspennnnn... suspennnn.... dlm kul 8 gitu, aku sms kat member aku, tanya dia, sakit contraction tu cane?? hahahhahah... giler ahhh... pepagi limun gitu leh sms org tanya sakit cane... pastu member aku ckp, rekod masa sakit... jarak sakit tu menentukan masa nak bersalin... aku pun gigih la dok rekod masa... tp jauh2 lg la antara setiap kali sakit tu... tghari tu, siap bleh kluar lunch lg... dlm dok sakit2 tu... blk je dr lunch terus tido.. tetiba je rasa umah bergegar... kuat giler.. igtkan pening kepala.. bukak fb tgk2 mmg ada gempa bumi... duduk jap kat balcony, pastu g sambung tido...

12 April 2012 - kul 2 pagi.... aku terus terbangun dr tido dan x buleh nak tido dh... rasa perut mengeras dh semakin kerap... tgk masa 5 minit sekali dh... nak baring pun x buleh dh.. hubby terjaga, dok tanya nape x tido.. ckp sakit, muka dia dh cuak, dia tanya dh smpi masa ke? nak g spital ke? aku kata blom... relax dulu... tp makin lama makin kerap lg sakit tu dtg... rasanya kurang dr 5 minit setiap contraction tu... aku dh x bleh duduk... jalan mundar mandir dh dlm umah... pastu rasa nak terkencing, g bilik air tgk2 dh kluar darah... apa lg, terus panic... ckp kat hubby, dia terus ajak g spital... makanya, dlm kul 3 am tu terus g spital bersalin... hujan pulak time tu... hubby pulak tersalah jalan g ikut jalan jauh pulak... aku yg sakit dia pulak yg terlebih panic...

smpi je kat Hospital Bersalin Pulau Pinang, terus kene g check dulu ngan amik darah ape sumer.. tp time tu ada sorang kat dlm tgh check.. tunggu la aku kat luar sambil menahan contraction yg kerap sgt tu... siap suami pompuan yg kat dlm tu tgk aku sambil muka dia kerut2... hahahha... sbb bini dia relax jaa... tp aku mcm agak teruk jugak menahan sakit time tu...  elok pompuan tu kluar untuk masuk wad, aku pulak masuk... terus baring dan check bukaan... baru 1cm ko....!!! haiyo... aku dh cuak... baru 1cm sakit dh mcm nak mati?? kalau 10 cm cane la sakitnye??... dh abeh check, kene amik butiran peribadi, amik darah, dan terus duduk atas wheel chair,nurse tolak masuk wad... 

to be continue.......



 Apa Kata Hati?~ sabar ye....

No comments: