Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Friday, September 21, 2012

Pengalaman Melahirkan.... Part 3

ok, sambung lg...

sepanjang masa dlm labour room tu, perut ngan dada penuh di pasang wayar yg dok pantau degupan jantung baby... dan kene terbaring saja.. dan bila terbaring gitu, masa contraction dtg adalah sgt sgt sakit... kalau mengiring kurang la sikit sakit tu, tp bunyi mesin tu pulak stop... time tu en husband dh ada di sebelah.. dia la dok tukang betulkan badan... betulkan baju... kain... time tu pun aku dh merayu2 soh dia ckp kat Dr mintak Dr bedahkan aje.. x tertahan dh sakit... tp dia soh aku sabar.... pk nk tgk wajah baby.. pk betapa sonoknye nak pegang baby.. nk kiss baby...

tahu x? aku berterusan dok sakit gitu sampailah Dr pakar shift malam smpi... time tu kul 7... dan tetiba je aku berkata di dlm hati, 'WOW, HENSEMNYE DR NEH.. STYLO LG..' pastu sambung tahan sakit gigil2...

pastu Dr tu dtg tanya keadaan aku cane? pastu aku ckp benda yg sama dr start aku masuk wad, masuk labour room ape tu , 'Dr, tlg la bedah sy, sy dh x tahan sakit neh'..

pastu aku dgr Dr tu marahkan team Dr ngan nurse yg ada situ, katanya dh tahu epi x jalan, nape x pk alternatif lain? nape biarkan pesakit sakit lama2 mcm ni? pesakit kat bilik sebelah pun epi x jalan jugak... aku sempat lg tgk muka2 yg kene marah tu... semua kecut.... fuhhh.. garang jugak Dr pakar neh... tp bila ckp ngan pesakit, sgt lembut ok... pastu dia soh cucuk ubat tahan sakit kat aku... dorang pun cucuk la kat bonts... tp still.... x hilang walau sesaat sakit tu... pastu Dr tu ckp kat aku, progress bukaan adalah sgt teruk, after 10 hrs dlm labour room (itu x termasuk masa dlm wad, if campur lebih kurang 15 hrs) bukaan baru 5cm!!! yesss... tiga suku mati dh aku rasa sakit tu tp bukaan baru 5cm... pastu Dr kata tunggu lg 1 jam, kalau x bukak jugak at least 7cm, baru proceed bedah.. aku angguk je... pastu kul 8 dorang mai check, dan bukaan masih 5cm, dan Dr terus kata proceed bedah... aku rasa sgt bersyukur... rasa mcm cepat la sikit tolak p bilik bedah... rasa sgt teruja nak kene bedah... hahhahahhah... boleh gitu...

tpkan, proses nak ke bilik bedah pun amik masa jugak rupanya.. igtkan terus tolak je... dorang sediakan tu.. sediakan ni.. tp masa tu en husband dh kene dok luar... kene sign borang tu, borang neh... dlm terketar2 tu sign la jugak... pastu dorang tolak keluar dr labour room dan nak pegi ke OT... masa kat luar tu aku tgk mak aku dtg nangis2 kata 'mak ada ni.. mak ada ni'... aku terdaya senyum aje... owh.. mak dh ada rupanya... tp en husband aku dh x nmpk.. sbb aku rasa mcm nak angkat jari pun x larat dh... ye la.. x mkn.. x minum sepanjang 15jam tu... mmg lemah giler la...

masuk je bilik OT... aku rasa mcm, wow.. byknye lampu... hehehhe... tgk sekumpulan Dr dah siap berpakaian seragam nak membedah... mcm dok tgk dlm tv tu... pastu proses nak cucuk bius.. memula Dr pakar bius tu kata nak bius seluruh badan.. tp tetiba dia kata sbb td dh cucuk epi, so, dia akan bius separuh badan je... kedudukan sama mcm nak cucuk epi td... duduk sambil tunduk peluk bantal... sama jugak.. x rasa langsung jarum masuk tu... dok rasa contraction ja.. pastu dia soh baring.. dan.. terasa mcm magic.. tetiba aku rasa ringan... tetiba sakit hilang... x rasa langsung... aku rasa aku dok senyum2... pastu Dr tu tanya, sakit lg x? aku kata x sakit dah.. dia soh aku angkat kaki, pastu aku kata la.. dh angkat.. pastu dia senyum dan kata ok.. dorang dh tutup dgn kain buat halangan antara muka ngan perut dan bhgn bawah smpi kaki.. tp kot lampu yg byk2 tu aku bleh nampak la perut aku... pastu aku nampak mcm Dr leretkan something mcm pisau kat perut aku, pastu tanya, rasa x? aku kata rasa, pastu dia tanya, sakit x? pastu kata x... semua tu dlm msa x sampi 2 minit... pastu Dr pakar bius tu kata, 'ok, boleh mula.. ubat bius dh jalan'... pastu baru aku nampak dorang sapu iodin.. pastu aku xmo tgk dh apa yg dorang buat kat perut aku... mmg terasa mereka tgk 'bekerja' tp yg best tu, aku x rasa sakit langsung... dua2 tangan mmg x bleh gerak langsung dh.. dorang letak ape ntah.. pakar bius tu dok tepi kepala aku, dia dok sembang2 x kasik aku tido.. bila aku diam je, dorang sembang2 lg.. 

tetiba dorang kata, dorang akan tekan dada aku sikit, dan mungkin terasa la sikit, tp relax... pastu aku rasa dorang tekan kuat gilerrr... dorang kata nak tarik baby kluar... pastu x boleh.. then, tekan sekali lag.. terus aku rasa mcm BLOOOPPPP kosong perut aku... hahhaha... pakar bius tu kata, 'yeayyy baby dh kluar'... aku pun mcm terkulat2.. 'ha?? baby dh kluar...' pastu dorang sembang2 mcm happy2 je dok tgk tekaan sape betul ttg berat baby... menang kat pakar bius tu.. hehhehe... pastu dorang tgh proses jahit perut.. kene cucuk 2 kali ubat ape ntah katanya nak kecutkan rahim.. sakit cucuk tu... pastu aku mcm nak terpejam dh.. tetiba dorang tunjuk baby... soh ckp baby ape... aku pun mcm percaya x percaya kata 'wahhh.. gegirl..'.. pastu terus dorang bwk baby p mana ntah dan teruskan proses aku.. lama jugak.. rasa mcm 1/2 jam lebih gak kot.. pastu baru tolak aku kluar... masa dh kluar tu pun aku mcm separuh sedar... nampak mak... nampak asben.. tp x bleh ckp ape dah.. rasa nak tido sgt2... pastu dorang pindahkan ke wad mana ntah, mcm xde org je... pastu aku terus x sedar... 

esok pagi tu baru sedar.. tgk baby ade kat sebelah.. pastu rasa dahaga yg amattt sgt.. tgk en husband pun dah ada sebelah.. terus mintak air kat dia.. fuhhh... lega... pastu tanya en husband, mana baby.. pastu dia kata nurse bwk baby p mana ntah.. pastu en husband kiss dan kata 'terima kasih syg... baby comel sgt'... hehehhe... 

sambung lg ye....



Apa Kata Hati?~ tungguuuuu....

No comments: