Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Friday, September 21, 2012

Pengalaman Melahirkan... Part 2

ok.. sambungan...

Dh masuk wad, igtkan bleh relax2 nak tido dulu ke sementara nak tunggu cerah Dr dtg... rupa2nya nan hadoooo.... sakit bertambah2 kerap... perut mengeras2 rasa mcm nak pecah... sampai menggigil2 aku dok pegang katil baby kat sebelah... ada sorang pompuan chinese kat sebelah aku tgk aku mcm cuakkk aje... walopun time tu masih awal pagi, belum subuh pun, tp dia terjaga... dia blom sakit, tp dia kene tahan di wad sebulan awal sbb ada masalah uri di bawah.. 

masa masuk wad tu pun ada sorang pompuan melayu... tgh sakit jugak... aku dgr mengerang2 dia dok tahan sakit... bertambah2 la cuaknya aku.... en husband? dh kene halau balik... eh eh... x... x.. bkn kene halau... tp diminta oleh nurse untuk balik sbb x bleh tunggu... siang baru dtg semula... tp kejap2 en husband sms... ok ke? dh nak beranak ke? haiyoooo... sabo la... tgh sakit nehhhh.... tp dlm tgh sakit tu aku punya la dok merayu nak mintak bedah aje... rasa x tertahan dh... tp en husband soh sabar... dia kata kalau boleh try la normal... ecewahhhhh mcm la dia yg menanggung... tp ye la.. niat di dlm hati pun nak beranak normal... xmo la bedah2... mak takut nokkk.... pisau2 bagai... tp cer bygkan la betapa sakitnye contraction tu, hinggakan aku lebih rela pisau membelah perutku berbanding menahan sakit tu... huhuhuhu... hilang dh takut2 ke pisau tu... hehheh... 

memang kerap sakit tu dtg... x tipu oke... rasanya smpi x sempat nak bernapas... tetiba dtg lg contraction tu... kerasssssss perut neh... pastu hilang x smpi seminit dtg pulakkkk... terus aku panggil nurse... tanya Dr lambat lg ka nak dtg? sy dh x tahan dh ni... pastu dorang dtg check bwh... baru bukak 2 cm.... what??? baru 2cm??? Ya Allah ampunkan dosa2 ku.... tetiba je teringat dosa byk... keh keh keh keh... pastu dok teringat la mcm2... selamat ke idak ke aku neh.... dpt tgk baby ke idak ke aku neh... tp last2 skali berdoa semoga dipermudahkan dan semoga semua selamat... 

kul 9pg, Dr pakar dtg bersama sekumpulan Dr2 pelatih kot... sgt menenangkan tgk muka Dr tu... beliau seorang lelaki yg agak berusia tp muka dia manis dan tenang aje... masa dia check aku, aku terus ckp kat dia, 

aku: 'Dr, tlg la... sy dh x tahan sgt2 dh ni... tlg la bedah sy cepat... dh x sanggup dh ni..'.. 

dlm dok ckp tu pun tetiba contraction dtg bertalu2... menggigil2... Dr tu pun muka dh cuak... terus dia soh check jarak contraction.. dan mmg adalah sgt kerap... tp bukaan adalah baru 2cm... then 

Dr:  'ini anak pertama, dah tunggu lama pun nak dpt baby ni, awk try cara normal dulu ye... kalau x boleh jugak baru bedah.. kalau sakit sgt ni, sy bg ubat tahan sakit, nak x?'

dh dia ckp gitu, aku pun ok la... angguk je... then, terus siap2 tolak masuk labour room... dlm perjalanan ke labour room tu, 

nurse: 'akak, betul ke akak nak amik epi ni?'... 
aku pun: 'eh, ubat tahan sakit yg Dr ckp td tu epidural ke?' 
nurse: 'aha kak, epidural la tu... byk kesan sampingan nnt kak... betul ke akak dh pk masak2 neh'
aku: 'xpe la dik, x tahan sgt dh sakit neh, kesan sampingan epidural tu akak pk kemudian'
nurse: diam je.... 

Masuk je dlm labour room tu, terus dorang pasang wayar tu.. wayar nih, pastu cucuk lg tangan sebelah kiri pulak... maknanya kiri kanan la tangan dh tercucuk dan tertusuk dgn jarum yg utk drip tu... aku relakan aje.. sbb sakit terlampau... nurse kat situ mcm ok jugak la... dlm dok siap2kan aku tu dorang ajar cara bernafas kasik kurang sakit... pastu dorang ckp, 'anak first, mmg sakit sgt2.. sabar ye'... hmmmmm

dok dlm 1/2 jam, Dr pakar bius pun dtg... dia pun ckp la mcm mana cara2 dia nak cucuk epi tu... pastu katanya akan ada kesan nnt... sakit belakang... pastu soh sign borang ape ntah.. aku sign aje la.. dlm terketar2 sakit tu sign pun dh jd lain mcm je... pastu aku kene duduk, pegang bantal dan tunduk.. dia nak cucuk masukkan tiub... dlm masa tu pun dok sakit gak lg... tetiba je dia ckp dh bleh barign semula.. eh eh, dh siap ke? nape cepat nye? pastu x sakit walopun sikit... dok rasa sakit contraction tu je lebih... pastu dia tembak ubat masuk ikut tiub dia kata nnt rasa sejuk je... mmg aku rasa sejuk kat belakang aku.. tp bila smpi kt pinggang, terus hilang... dan u know what? sikit pun x kurang rasa sakit contraction tu... sikittttt pun x kurang.... pastu Dr pakar bius tu tanya, dh hilang ke sakit? aku kata, sikit pun tidak... malah contraction tu makin sakit... dia tambah dos... still sama... x kurang langsung... 

kejap2 dorang check bukaan... kejap2 check bukaan... check bukaan semasa sakit dan semasa contraction dtg adalah super duper sakit okeh.... dan tiub kencing pun dipasangkan... ngilu ye adik2... tp yg best x rasa nak terkencing langsung walopun sakit adalah tahap nak terberak bkn hanya nak terkencing... hehhehe dan eh lupa pulak... sblm cucuk epi tu, Dr pecahkan air ketuban aku... owh... begitu rasanya air ketuban pecah..... hehehheh... 

to be continue lg....



 Apa Kata Hati?~ sabo lg ye....

No comments: