Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Friday, May 8, 2009

doploh sen!! doploh sen!!

Al kisahnyer, dolu2 kalau x silap dlm umo 6 atau 7 tahun.. aku telahpun menunjukkan minat aku dlm bisnes makanan... dan memang cita2 aku yg blum kesampaian nak ada bisnes dlm bidang makanan nih.. tha't why masa aku dok kat area Teluk Kumbar sana, aku slalu lepak kat kedai member aku ngan syg aku nih... slalu tlg dia masak.. xpun tlg dia wat air... xpun tlg dia menjual makanan... best.. aku suka... ada satu ketika, sorang lg member yg bukak gerai burger sebelah kedai makan tuh offer kat aku ngan syg aku take over gerai dia... sonok kemain lagi... lepas keje je, terus ke situ meniaga smpi kul 12 or 1 pagi gitu... then, bila masuk bulan puasa, aku x meniaga (ye la.. nak tumpukan beribadah la katakan...) bila lepas raya je, member tu nak wat balik bisnes burger dia... walaupun agak kecewa tp xpe la.. dah rezeki takat tu ja...

lepas tu pulak, sorang lagi kenalan, asalnyer dia tukang masak kat salah satu kedai tomyam kat Tanjung Tokong, tp atas sebab2 jeles menjeles, makanya dia terpaksa membawa diri.. dan dia mintak kat akak yg bukak kedai makan siang2 tu dia nak sewa kedai tu waktu malam nak bukak kedai tomyam... dan kakak tu pulak mengoffer kat aku ngan syg aku soh wat air kat situ... alhamdulillah... best sgt... kiranya aku dah sgt terer wat air bancuh la nih... oder je nak air apa.. insyaallah sumer leh wat... hehehehhe... sesambil wat air, dok blajar masak gak... mana la tau, kot2 ada rezeki nak bukak bisnes sendiri... tup2 x smpi setahun, si tukang masak nih kene virus BALOK LIAT pulak dah.... aduhai.... dok elok2 satu mlm dpt income bersih RM80 - RM100 tetiba dia bunyi "untung xdak la...." Ya Allah... ni la owg sebangsa aku nih, dgn bisnes baru menapak, dpt untung BERSIH satu mlm byk tu kira alhamdulillah la tu... byk la tu... tp nak wat cane, dah dia xnak... nak pegi keje jadi Jaga... hmmm... xpe la.. xde rezeki lagi la nak meneruskan minat aku...

Wah... terpanjang lebar lak intro... asalnyer nak cite psl zaman kekanak aku... hehehhe... kesahnyer camni... ada satu hari tuh, kat kpg aku ada la wat keraian.. cewah.. keraian ala ala Suarasa tu.. tp anjuran JKKK kpg aku tu je... tp meriah la... mak aku pulak, diminta utk menyediakan beberapa talam kuih lapis, seri muka dan tepung talam.. (kuih2 mak aku sgt terkenal di kpg tu... ) pastu, siap je mak aku buat kuih2 tuh, dia pun potong2 dan bawak ke tmpt yg dijanjikan..

Yg aku pulak, tetiba dtg idea yg sgt bernas, aku amik kuih2 yg belen2 dlm talam tuh, yg tepi2 tuh, aku letak dlm plastik kecik yg dok isi kacang botak tuh, aku klip elok2 ada la dlm 10 bungkus kot, aku terus bawak p kat tmpt org ramai2 tuh, aku pegi kat sorang2 aku kata 'doploh sen.. doploh sen...' sambil jari aku dok wat 'pisss' (tunjuk doploh sen la...) x lama mana, terus kuih aku tu abih dijual.. makanya pendapatan aku utk hari tu RM2.. syok x terhingga.. time tu dpt RM2 mcm dpt RM20 la.... budak2 lak tuh.. syok la... lepas tu terus aku berlari2 ala2 comel gitu terus balik dan kebetulan mak aku pun baru balik.. ooppss.. lupa, umah aku ngan sekolah tmpt majlis keraian tu cuma selang 4 bijik rumah je... dgn syok dan berbangga nya aku bagi kat mak aku RM2 tersebut dan menceritakan apa yg berlaku.. mak aku marah la... sbbnyer, dia kata kuih tu x cantik dah.. yg tepi2 kan.. shape dia pun x sama besar... tp aleh2 dia gelak je nengok kesungguhan aku... hehehheheh... dpt la kat aku RM2 tersebut...

Bermula dgn kisah tersebut, mak aku pun buat la bermacam2 jenis kudapan, contohnyer, kacang botak, kerepek dan mcm2 lagi la dia packing dlm plastik kecik2 tu utk aku. Nak tau aku wat ape? aku bawak g skolah.. dlm kelas, tmpt duduk aku di barisan kedua tepi tingkap.. tp sejak ari tu aku tukar sendiri2 nye pegi dok barisan blkg skali row tgh2 sbbnye blkg tmpt duduk aku tu ada rak utk buku2 tp buku xde, aku letak la segala kacang dan kerepek aku tu td... secara x langsung aku belajar sambil meniaga... alhamdulillah hari2 habis jualan aku... syok sgt... yg heran nye, bleh plak aku x de rasa malu time tuh... hmmm... kecik lg kot...

smpi skg, syg aku dok gelak bila dia teringat cite aku nih.. dia dok ulang ckp 'doploh sen.. doploh sen...' (gaya aku ckp tu sebijik cam Aishah 50sen tu.... hehehheheh... tp aku xde la wayar putus cam si Aishah 50 sen tu.... nasib baik la perangai suka meniaga tu x terbawak2 smpi zaman keje ni.. kalau idak, ntah mcm mana la keje aku.. sure mcm makcik2 yg nak pencen yg dah xde mood nak keje tp dok syok meniaga... hahahhahahah.... ampun makcik2 yg terlibat... hehehhehehe.... tp, cita2 aku utk ada bisnes dlm bidang makanan nih masih segar dan masih membara... insyaallah, satu hari nanti, aku nak ada bisnes tu jugak... boleh la korang mai makan kat restoran aku, nanti aku kasik special discount... hehehhehe... hmmm... bila la yek....

Apa Kata Hati?~ tersenyum aku mengenangkan zaman kanak2ku ketika itu... kiut jer... hehehhehe....

2 comments:

CS @ Mama AA's said...

wa... ade tokoh usahawan berjaya hehe

ceklala said...

sekupang! dua kupang!!
hahahahhahaa!!
cumell!!