Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Friday, July 4, 2014

Masak sendiri vs beli..

Assalamualaikum & Hello.... 

Ramadhan tahun ni aku berazam utk mengurangkan membeli juadah di pasar ramadhan... sbbnye, x byk pilihan untuk Puteri cinta hatiku tu... 1st & 2nd day berbuka ari tu, kami sekeluarga berbuka di rumah bondaku.. sbb adik2 ada blk, so dorang yg pegi pasar ramadhan... aku pegi mkn je.. hehhehe.. day 3 pulak, kami singgah di pasar ramadhan tempat di mana rakan sepejabat berniaga... niat di hati nak membeli juadah hasil jualan beliau... pastu ada la juadah lain sikit... tp tidak seperti sebelum2 ni, kami beli apa saja yg nampak sedap di mata.. pastu membazirrr... tahun ni xmo xmo dh mcm tu.. x baikk... manakala day 4 dan day 5 pulak, aku masak sendiri... walopun simple yg amat, tp rasa puas hati sbb anak makan lajuuu je... dan apa yg dimasak semua habis.. alhamdulillah... syukurr.. walopun penat tp berbaloiii... 

Puteri cinta hatiku ni, dia x berapa suka lauk pauk yang berbagai perisa... dia bleh makan.. tp sikittt jee.. pat lima suap gitu je... tp kalau aku masak sendiri, ikan goreng ngan sayur bayam or sayur lemak puchuk tu, mmg puas hati dan rasa berbaloi masak.. banyakkk dia makan.. Jadinya, aku berazam untuk masak sendiri je untuk berbuka... untuk sahur pulak, since aku discover yg aku x bleh mkn nasik masa sahur (sbb nnt lemau aje badan) jadinya, aku sahur mkn roti je... tukar2 roti la tetiap kali sahur.. pastu minum sama ada choc milk or fresh milk + air masak banykkkkk banykkkk... alhamdulillah... selesa ja perut ni... 

Rutin setiap hari, blk keje je terus tuju umah mak untuk amek si Puteri tu.. on the way, singgah kedai beli barangan basah untuk dimasak. Lepas pick up Puteri, terus balik umah, dan terus tuju dapur keletung keletang masak... dh masak slalu around kul 7pm terus suapkan si Puteri makan.. Selesai beliau makan, elok2 je si mommy pulak berbuka... suap si Puteri tu mkn dulu sbb xnak dier kacau masa mommy berbuka.. tp xde maknanyaaa.... tetap bersila sama dpn pinggan mommy... huhuhuhu... Lepas siap berbuka dan lepas selesai Maghrib, baru le nak take care perihal rumah pulak.. kain baju, pinggan mangkuk... Letih.. sape kata x letih... x berhenti2 kot 'bekerja'... bkn hanya kaki tangan yg bekerja tp mulut pun x berhenti jugak dok pot pet pot pet ke si Puteri tu.. kite dok pulun masak nak kejar masa berbuka lg dier pun pulun jugak nak mengacau... huhuhuhu... tapi puas hati dgn segala hasilnya.. 




 Apa Kata Hati?~ pening jugak nak cari idea nak masak apa tiap2 hari... hehehehhe

No comments: