Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Monday, February 18, 2013

Breastfeeding

Lama kan aku x update?? huhuhu... xde masa dan xde mood.. 

Tp today, aku nak bla bla bla skett psl tajuk kali ni - 'breastfeeding'.. 

Kebanyakkan ibu-ibu akan menanamkan azam untuk menyusukan baby mereka sehingga tempoh maksimum iaitu 2 tahun.. tp tidak dinafikan juga ada ibu-ibu yg xnak menyusukan baby dgn susu ibu... takut badan x cantik katanyer... tp si ibu x pk pulak dgn keengganan untuk menyusukan baby dgn susu ibu itu dgn secara langsungnya si ibu telah menidakkan hak bby itu ke atas susu ibu nyer... ala.. kejap je pun nak berkorban untuk anak.. lepas anak dh x menyusu, jaga la balik badan tu... 

Aku pun x tekecuali menanam azam utk menyusukan baby amanda untuk tempoh maksimum... malah, masa nak start keje lepas pantang pun aku nangis2 sedih sbb terpaksa bagi baby minum susu ikut botol.. pada mulanya aku perah susu buat stok bagi baby minum ikut botol masa aku g keje... tp apa kan daya, susu x banyak.. x cukup utk dijadikan stok.. so, campur la susu... siang masa g keje, baby minum susu fm, bila ptg + mlm aku dh blk keje, kasik direct feed... ok jugak... 

Semasa menyusukan baby, ada satu feeling yg sukar digambarkan sbnrnya... rasa mcm kasih syg tu bercambah2 utk anak... rasa rapat sgt hubungan antara ibu-anak tu.. tambah2 pulak masa menyusu tu baby peluk kita... fuhhhh... mmg terbaek feeling nyer... 

Tapi apakan daya, impian hanya tinggal impian... masa umo baby 9 bulan, beliau dh xnak menyusu... sedih sgt.... waktu ujung2 dia dh xnk tu, masa dia dlm keadaan aktif bila bagi dia menyusu dia akan buat muka pelik... tp bila waktu dia tak aktif (tido) bila bagi dia menyusu elok ja... tp bila sampai waktu yg dia betul2 xnak dah menyusu, masa time tido pun dia dh xmo.. jadinya full fm la skg neh... mmg sedihhhhh sgttt... 

Tp walopun begitu, perasaan kasih syg itu tetap bercambah setiap hari... waktu tido pun masih lg dier peluk walopun dh x menyusu badan... hurmmm.. anak kannn.... 

Now, terasa rindu pulak nak menyusukan baby lagi... Saranan aku, pada bakal2 ibu, susukan lah baby anda kerana terdapat byk kelebihan yang hanya anda akan ketahui bila anda menyusui baby anda... 





Apa Kata Hati?~ rindu anakku...

No comments: