Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, November 28, 2010

Kesah di sebalik demam Denggi...

ok... aku nak cerita nih, kisah sebenar di sebalik aku demam yg Dr suspect denggi tu... aku amat amat yakin yg sbnrnya aku bukan lah demam denggi... tapi ini adalah effect dari aku mengambil dan mengikuti proses menguruskan badan... 

ekceli, ini adalah kali ke-3 aku jadi mcm ni... paling teruk adalah first time jadi iaitu pada tahun 2001 kalau x silap aku... time tu mmg badan aku mengamcam abih... perut nih, nipis jerrr... mmg best la... tp setiap hari, lebih dari 10 bijik ubat dan jamu yg aku telan utk mengekalkan badan mcm tu... tp akhirnya, aku admitted kat hospital parit buntar... semuanya gara2 aku demam on n off sebulan x baik2... smpikan klinik pun dah x mo terima kes aku dan rujuk ke hospital... 

seminggu aku di hospital... sgt hazab... tiap2 hari 4 kali sehari nurse akan dtg amik darah.... sakit nye Tuhan saja yg tahu... masuk air smpi botol ke 10 dah x boleh msuk lg... darah je yg kluar... tangan aku dah xde  rupa tangan dah... abih bengkak... cukup seminggu, bapak aku (time tu beliau sihat dan kuat lg) datang jenguk aku, nangis2 aku soh dia bgtau kat Dr yg aku nak kluar jugak2... nak blk umah... Dr mcm x bagi, dorang takut jadi lebih teruk bila aku blk.. sbb time tu pun aku suspect denggi gak.. kebetulan musim denggi time tu... 

selepas dari itu, aku dah mmg x boleh nak mkn sebarang jenis ubat kurus... bila mkn je, paling kuat seminggu, aku akan mula demam2 balik... kali ke-dua aku demam teruk last year... simptom nye sama... demam... tp dah time tu bkn musim denggi, dorang x suspect denggi la... itu sbb aku amik satu produk yg popular sgt time tu... 

dan kali nih, aku ikut program dan amik produk yg popular jugak... dan kali ni lama sikit la bertahan... lepas sebulan aku amik baru ada kesannye... simptom nye sama jugak... tiap2 ptg, senja.. aku akan sejuk... tiba2 je akan sejuk menggigil2 dan terpaksa berbungkus... paling cepat sejam lepas tu baru kembali normal... lepas dtg simptom2 tu baru akan demam yg teruk... 

bila ok sikit, aku sembang2 dgn member syg aku... dia kata, wife dia koma 3 hari lepas dok makan ubat kurus satu jenama yg popular jugak... kalau sebut semua org tau... tp x bleh sebut sini la... sapa2 nak tau apakah produk2 tersebut, sila email kpd sy yer... ok kembali pd cerita wife member tu, selepas 3 hari koma, alhamdulillah, dia sedar kembali.. tp hati, jantung dan buah pinggang beliau dah rosak... dan hasilnye, badan dia mmg kurus lah... bila sembang simptom2 yg wife dia alami, sama je ngan apa yg aku alami... dan aku amat bersyukur yg aku cuma demam saja.. x koma dan hilang nyawa... alhamdulillah... 

dan mulai sekarang, aku xkan amik sebarang ubat utk kurus lg... x kira la mcm mana hebat pun testimoni or iklan yg dorang buat... walaupun produk yg diiklankan tu dorang kata healthy, tp ianya adalah process food, ttp ada elemen ubat kurus dlm tu.. kalau tidak, xkan la dlm seminggu dah boleh nampak kesan.. tul x?? 

yang paling bagus seperti kata mak aku ialah, kontrol makan, dan bersenam selalu... duit x kena, sihat pun sihat... 










 Apa Kata Hati?~ alhamdulillah aku masih dipanjangkan umur....

2 comments:

fazzlies said...

kak zura..!!!!

itu la, kan saya dah ckp...menda tue tak elok utk diamalkan...

mak saya berapa lama kencing kotor pasai makan menda tue..
sebab tue, bila uolss ajak i pi join the club, i tak pi..huhu..

anyway, bagus la uolss dah sihat..!!!

bley gosip2 lagik..!!!hehehe...

Ju-Dzahir_Amanda said...

nape x cite awai2???? huhuhuhu

alhamdulillah.. dah sihat... nnt lepas 20hb bleh la mai opis.. gusip gusip....